Skip to content

ROSA NOVELL

Març 1, 2015

TAULA RODONA

Acaba un cap de setmana familiarment intens. Estoneta per seure davant de l’ordinador i deixar anar el pensament. Les notícies familiars positives per una banda; per l’altra, les males notícies col·lectives: ens deixen Jordi Tardà i Rosa Novell. En Tardà l’he escoltat sovint, però no sóc musicalment gaire competent (manera suau de dir-ho), i tot i haver llegit molt Tintín, sóc més d’Astèrix. Un record, això sí, per a un batallador constant en pro de la cultura.

La Rosa Novell és una altra qüestió. No la vaig tractar personalment fins l’any 2013. El seu germà, en Queco Novell, sí. Dúiem els fills a la mateixa escola, i vàrem tenir una topada més que considerable amb la Conselleria d’Educació del moment. Jo presidia l’AMPA i ell, encara en funcions de “periodista tradicional”, va ser dels més combatius juntament amb gent com en Manel Lucas, també pare de l’escola. Una forta abraçada, Queco.

I va arribar l’any 2013, crec recordar que el mes de març. L’AADPC, mitjançant la revista “Entreacte”, va organitzar una taula rodona que, sota el títol genèric de “Nou horitzó cultural”, pretenia albirar possibles sortides de futur per al cimena i el teatre. Finalment, ens vàrem centrar sobretot en el teatre. Vaig tenir la immensa satisfacció -i per què no dir-ho, també un punt d’orgull- de compartir unes quantes hores de tertúlia intensa amb en Manel Barceló, en Miquel Agell, l’Ester Bartomeu, que feia de moderadora i, com deia, la Rosa Novell.

Sabia, per coses que ja li havia sentit dir, que tindríem divergències en algun punt concret, en especial els posicionaments sobiranistes de cadascú. En vam tenir també a l’hora de considerar la cultura com “la 4a pota de l’estat del benestar”, ja que la Rosa temia que un plantejament així portés a una gratuïtat absoluta que desprestigiés conceptualment el fet cultural. En vàrem parlar molt, en vàrem debatre molt, i ens vàrem respectar molt.

Perquè, sabeu què? Hi havia una mena de corrent de base, en tot el que deia i feia Rosa Novell, que em resultava molt familiar i al qual em sentia molt proper. Una manera d’encarar la vida, si voleu. Tinc una teoria, sobre això: és el mateix que em passava amb el meu enyorat mestre, Jaume Melendres, desaparegut ja fa alguns anys: encara que en etapes diferents, tots tres havíem estat alumnes, en els últims anys del franquisme, a l’Antiga Escola del Mar del barri del Guinardó, a Barcelona. I això marca. No se en quin sentit, però estic segur que marca i no s’oblida mai.

Com a persona de teatre, el que més m’emociona del comiat de la Novell és que, quan tothom es preparava per dir-li adéu l’any 2014, quan la malaltia semblava que se l’havia d’endur, ella es va refer. Amb greus seqüeles, és cert, però insuficients per impedir-li representar al Romea, en companyia (i sota la direcció) del gran Abel Folk, el que havia de ser, a banda d’altres detallets puntuals, el seu últim paper a escena, en una obra de títol premonitori: L’ÚLTIMA TROBADA. Lluitadora fins el final, doncs.

Moltes gràcies per tot, Senyora Rosa Novell.

(la foto, un moment de xerrada distesa després de la taula rodona)

From → Uncategorized

2 comentaris
  1. Betsabé Garcia permalink

    Hola. Jo vaig escriure la història de l’Escola del Mar al Guinardó, i sí. Estic totalment impactada amb la notícia. Recordo quan l’entrevistava a l’Escola del Mar, com si fos ahir. Potser, va ser talment ahir. Quina mirada més maca tenia. Honesta i brillant. Adéu Rosa.

  2. Hola, Betsabé. No en sabia res, del teu llibre. Jo en tinc un dels anys 70/80 que parla de les primeres èpoques de l’escola, però el teu m’agafa més de ple. Ja miraré d’aconseguir-lo. Durant mols anys, el fitxer corresponent al temps que jo vaig ser a l’escola es va mantenir extraviat, fins que el van localitzar i vaig rebre la informació referent, suposo, al 60 aniversari (hi vaig participar). Després vaig canviar d’adreça, no vaig avisar, i el contacte s’ha perdut… Moltes gràcies pel teu comentari!

Deixa un comentari

